Het Pop-up Festival liet zichzelf afgelopen weekend weer in alle verscheidenheid zien.

Op terrassen, op daken, in liften en winkels, over verschenen de acts van het Pop-up Festival. Theater, dans, kunstinstallaties en koren, er was van alles te zien en te beleven. Uit dertig acts koos de jury uiteindelijk de kunstinstallaties van beeldend kunstenaar Martijn Mossing Holsteijn uit als pop-up met de meeste impact op het publiek.

 

Het weer was niet altijd goed toch was er veel publiek op de been. Het Pop-up Festival houdt zich ook in dit weertype prima staande omdat de acts mobiel zijn en zowel buiten als binnen hun optredens verzorgen. “De acts komen bijna allemaal uit Ede” vertelt artistiek leider van het festival Arno Setz. “Dat maakt het toch speciaal. De mensen kennen de stad en vinden hun weg wel.” De acts waren inderdaad op allerlei plekken te zien. Met name de zondag acts kwamen goed uit de verf. Setz: “Het was zondag meer geconcentreerd ook omdat Festival Zomerbries er in tegenstelling te zaterdag niet meer was. Daardoor kwam het verassende effect van het Pop-up Festival weer goed uit de verf. Ik hoorde vaak mensen zich afvragen wat dit allemaal was. Juist die verwarring maakt het verassingseffect groter en blijft het meer hangen in de hoofden van mensen.”

Door de alomaanwezigheid van festivalmascotte Will Imminck worden mensen wel verwezen dat het hier om een festival gaat. Imminck loopt nadrukkelijk aanwezig als imposante monnik door de straten van het centrum.

“Die terloopsheid en het onverwachte daar kan ik erg van genieten” zegt Setz.

Voor volgend jaar worden er ondertussen alweer nieuwe plannen gesmeed.

“Het niveau mag elk jaar weer wat omhoog. Er zijn steeds meer mensen bij betrokken die meedenken en werken aan de acts. Hoe eerder je begint hoe meer je kan gaan uitproberen.” Het Pop-up Festival wil cultuur in Ede stimuleren om uit de comfortzone te stappen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan. “Door elkaar te ontmoeten kun je veel leren en plezier hebben.”